Leta i den här bloggen

onsdag

Lucka 7 - Att lära sig ljuga


How to Lie with Statistics

Jag gillar statistik. Kanske beror det på att jag började mina statistikstudier med rätt litteratur. Jag hittade boken Hur man ljuger med statistik i bokhyllan när jag inte var alltför gammal (verkar inte finns längre på svenska, däremot på originalspråket How to Lie with Statistics). Det var första gången jag stötte på hur man kan laborera med genomsnitt, median och typvärde. Det luriga med att hålla koll på axlarna på diagram med mycket mer.

Författaren skriver i inledningen om boken. "Den kan verka alltför lik en handbok för svindlare. Jag kanske kan försvara den på samma sätt som den pensionerade inbrottstjuven gjorde, vars memoarer kunde betraktas som en avancerad kurs i hur man dyrkar upp lås och lindar om skorna för att dämpa fotstegen: skummisarna känner redan till dessa tricks, de ärliga människorna måste läras sig dem i självförsvar. "Stor nytta har jag haft av kunskaperna från boken (plus ytterligare en del jag plockat upp längs vägen). Det är många fällor jag undvikit att hamna.

Väldigt pedagogiskt förklarades 
skillnaden mellan olika  mått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ticnet